Je ligt in bed, klaar om je dag te eindigen en te gaan slapen. Maar zodra je hoofd op je kussen ligt, jij je ogen sluit, als de afleiding minder wordt en de stilte groter, dan word je je bewust dat de piekerfabriek in je hoofd nog overuren draait en nog niet van plan is te gaan sluiten. Of je wordt ’s nachts wakker, moet misschien even plassen en neemt een slokje water. Je wilt weer gaan slapen, maar dan merk je dat de openingstijden van de piekerfabriek ineens flexibel zijn geworden en dat monsters van werknemers af en toe even naar buiten komen om jou te bekogelen met allemaal gedachten en jou uit je slaap houden.

 

Allemaal gedachten die van de ene naar de andere springen. Gedachten over situaties die steeds complexer worden en onoplosbaar lijken. Negatieve gedachten over jezelf die je zelfbeeld bepalen. Negatieve gedachten over je slaap. Je denkt het met denken te kunnen oplossen en verschillende scenario’s passeren de revue, met waarschijnlijk niet één die werkelijkheid is of gaat worden.

Die piekerfabriek met zijn monsterlijke werknemers, wat zou je daar graag de sleutel van hebben, om de lichten uit te doen, de deur te sluiten en de sleutel zo ver mogelijk weg te gooien. Alles voor een goede nachtrust. Goed nieuws! Jij kunt een sleutel bemachtigen!

ººéén van de belangrijkste regels in de eigenetica is: als je iets langdurig over stimuleert het lichaam ongevoelig raakt voor een bepaalde stof.ºº

NMDA-receptor

De deur van de piekerfabriek, noemen we de in de orthomoleculaire therapie de NMDA-receptor. Op het moment dat de piekerfabriek actief is staat deze deur wagenwijd open. Een ononderbroken stroom van prikkels, pieker- en angstgedachten. De NDMA-receptor zorgt voor de prikkelverwerking en op het moment dat dit niet goed verloopt wordt er een stressreactie in gang gezet. Dat is ook precies wat jij ervaart als je met malende piekergedachten in bed ligt te draaien van de ene zij naar de andere zij.

OVERPRIKKELD

Een van de belangrijkste boosdoeners van het laten draaien van die piekerfabriek is stress. Een andere belangrijke boosdoener is een overprikkeld beloningssysteem. Eén van de belangrijkste regels in de eigenetica is: als je iets langdurig over stimuleert het lichaam ongevoelig raakt voor een bepaalde stof. Dit noemen we resistentie. Het hormoon waar het hierom gaat is ENDORFINE. Endorfine wordt ook wel het gelukshormoon genoemd, maar is een neurotransmitter dat ook een natuurlijke pijnstiller is, je lichaamseigen morfine. Door dit beloningssysteem op een onnatuurlijke manier te overprikkelen ontstaat er een ongevoeligheid oftewel resistentie. Met als gevolg dat je er steeds meer nodig hebt om er een goed gevoel van te krijgen.

ººJe brein is geprogrammeerd in het zoeken van oplossingen, daarvoor wordt cortisol aangemaakt. Cortisol is het hormoon dat je aanzet tot actie om een probleem op te lossen.ºº

STRESS

De boosdoener stress hoef ik je niet uit te leggen, maar doe ik toch nog even kort. Stress zet je in de overlevingsstand, de stand in je lichaam die boven alles gaat, overleven is namelijk prioriteit #1. Je brein is geprogrammeerd in het zoeken van oplossingen, daarvoor wordt cortisol aangemaakt. Cortisol is het hormoon dat je aanzet tot actie om een probleem op te lossen. In de oertijd: vechten, vluchten of bevriezen voor die sabeltandtijger. In de huidige tijd zijn we geneigd om problemen op te lossen met het denken, en vechten, vluchten of bevriezen we mentaal door je tegen je emoties te verzetten, ervoor weg te lopen of je bevriest letterlijk en klapt dicht.

EEN OVERBELAST BELONINGSSYSTEEM

Een overbelasting van je beloningssysteem komt door onnatuurlijke prikkels van buitenaf. Denk daarbij aan ongezonde voeding, ongezonde leefstijl, negatief denkpatroon, teveel stress, genots- en stimulerende middelen en andere prikkels. Ze hebben allemaal iets gemeenschappelijks: ze geven je (tijdelijk) een bevredigend of een goed gevoel en ze dempen je pijn!

Om je een indruk te geven waar je aan kunt denken hieronder een overzicht:

  • Troostvoeding als: suiker, ongezond vet eten, koolhydraten: brood, pizza, patat
  • Exorfinen in: gluten, melk, soja. Exorfinen zijn endorfine-imiterende stoffen met een veel sterkere werking.
  • Smaakversterkers – glutamaat , ve-tsin (E620 – E625)
  • Koffie
  • Roken
  • Alcohol
  • Drugs
  • Geneesmiddelen
  • Social Media

Wat hebben endorfine en de deur van de piekerfabriek nou met elkaar te maken?

Endorfine activeert dopamine, een neurotransmitter dat onderdeel uitmaakt van het beloningssysteem. Dopamine activeert een andere neurotransmitter GABA, GABA zorgt voor rust in je hoofd: het vermindert angsten en piekergedachten. GABA remt de aanmaak van Adrenaline en respectievelijk Cortisol.

Als je terugspoelt naar het begin van deze alinea, dan zou kunnen zeggen dat endorfine de stop is op de aanmaak van het stresshormoon Cortisol. De cirkel is rond.

Maar is er geen endorfine meer, omdat je lichaam door overbelasting van externe factoren resistent is geworden, dan is er dus geen aansturing van dopamine om vervolgens GABA te activeren. Er is stress in het lichaam, waarbij er een andere route wordt gekozen, namelijk de route van Cortisol.

Blijf er nog even bij, nu wordt het nog interessanter. Ik hoop dat je me nog volgt ;-)

NOG EEN STAPJE VERDER

Alle dingen die ik zojuist hierboven genoemd heb kost je lichaam heel veel bouwstoffen om ze op te ruimen of om de balans te hervinden: vitaminen, mineralen, aminozuren en essentiële vetzuren. Alle voedingsstoffen die jij nodig hebt voor de stressreactie in je lichaam, gaan niet naar andere belangrijke processen in je lichaam. Dit is waarom langdurige stress voor zoveel verschillende lichamelijke en mentale klachten zorgt. Langdurige stress zorgt namelijk voor tekorten aan essentiële voedingsstoffen.

Als orthomoleculair therapeut adviseer ik altijd om een disbalans in het lichaam als eerste op te lossen met het aanpassen van je voeding, je leefstijl, je gedrag, mindset en de omgevingsfactoren. Soms zijn de tekorten zo groot dat je ondersteuning nodig hebt van één of meerdere supplementen.

ººAls het gaat om gezondheidsproblemen is het altijd een samenspel van meerdere factoren om een probleem op te lossen.ºº

MAGNESIUM

Een belangrijk supplement dat goed werkt bij stress is het mineraal magnesium. Magnesium is één van de sleutels van de deur van de piekerfabriek. Het is mooi dat magnesium er is, maar het lost niet het oorspronkelijke probleem op. Niet alle vormen van magnesium die je in de winkel kunt kopen zijn effectief. De goedkopere varianten worden niet opgenomen in het lichaam en doen dan ook niks voor je en is het weggegooid geld. Voor een goed supplement laat je je adviseren door een orthomoleculair therapeut.

LANGE TERMIJN OPLOSSING

Als het gaat om gezondheidsproblemen is het altijd een samenspel van meerdere factoren om een probleem op te lossen. Het probleem bij de bron aanpakken geeft het beste resultaat. Door een (on)gezonde levensstijl aan te passen en te zorgen voor lichamelijke en mentale stressreductie. Magnesium wordt ook wel het antistress-mineraal genoemd en kun je binnen krijgen via je voeding en/of suppleren, om ervoor te zorgen dat er geen tekort ontstaat door een ongezonde leefstijl met te veel stress. Pak je het probleem bij de bron aan, dan heb je in de ideale wereld geen magnesium nodig. Aangezien we niet in een ideale wereld leven en we te maken hebben met demineralisering van de bodem is het raadzaam magnesium te suppleren. Laat je voor een goed magnesium supplement adviseren door een orthomoleculair therapeut of suppletie-adviseur. Goedkope merken doen vaak niks, omdat ze niet opgenomen kunnen worden, zonde voor je portemonnee.

DIY – DO IT YOURSELF

Wil je de piekerfabriek tot rust brengen door je voeding en leefstijl aan te passen, dan kan je gaan werken aan de volgende dingen:

  • Stressreductie
  • Eet veel groente en fruit (liefst biologisch), dan eet je automatisch minder ongezonde dingen
  • Drink veel water, liefst gefilterd (1,5 – 2 per dag)
  • Eet meer gezonde vetten met omega-3-vetzuren en minder/geen ongezonde vetten
  • Maak alles vers en zelf bereid, geen pakjes
  • Eet kant-en-klaar maaltijden waar vaak veel smaakversterkers in zitten
  • Vermijd suiker
  • Eet minder geraffineerde ‘snelle’ koolhydraten, kies voor complexe koolhydraten
  • Eet geen of wees matig met gluten
  • Eet geen of wees matig met melkproducten,
  • Eet geen soja
  • Stop met roken
  • Wees matig met alcohol (drink geen alcohol als slaapmutsje!)
  • Wees matig met koffie (zeker ’s avonds niet nog een bakkie)
  • Nuttig geen caffeïne houdende dranken (Energy drinks zijn een no-go)
  • Don’t do drugs
  • Beperk ’s avonds Social Media, liefst 2 uur voor het slapen geen scherm meer, ook geen e-reader
  • Kies dus voor een ouderwets boek.
  • Zorg voor een optimale darmfunctie! De opname van voedingsstoffen en de aanmaak van neurotransmitters valt op staat met de werking van je darmen

5 MANIEREN OM OP EEN NATUURLIJKE MANIER JE ENDORFINE TE BOOSTEN:

  • Sport/beweeg matig tot intensief in de ochtend en relax in de avond.
  • Zorg voor voldoende zon-/daglicht, dit heeft een positief effect op de aanmaak van endorfine.
  • Lekker veel knuffelen en doe regelmatig aan seks. Vooral tijdens een orgasme komt er ontzettend veel endorfine vrij.
  • Neem regelmatig een massage, daarbij komen de neurotransmitters oxytocine, endorfine en serotonine vrij.
  • Doe aan yoga (1) en meditatie (2/3), dit bevordert de aanmaakt van: GABA en endorfine.

Heb je nog vragen of wil je 1-op-1 aan de slag, stuur me dan een berichtje.

Liefs,
Jennet

error: Content is protected !!