GA JE MEE NAAR DROMENLAND?

het belang van een goede nachtrust

– 2 minuten leestijd –

Hoeveel uur per nacht zou je moeten slapen voor een gezonde lichamelijke- en mentale gezondheid? Sommigen beweren dat ze het prima doen op 6 uur slaap of minder, maar is dat wel zo? Eén op de vijf Nederlanders van 12 jaar en ouder heeft problemen met slapen. Daarbij zijn de slaapproblemen onder de vrouwen zijn groter dan bij de mannen. Waarom is een goede nachtrust zo belangrijk?

Slaap in het kort

De slaap kun je onderverdelen in hoofdzakelijk 2 fases: de diepe slaap en de  droomslaap. Beide zijn ze erg belangrijk voor groei, lichamelijk herstel, het geheugen en voor de stabiliseren en verweking van emoties. Tijdens een goede slaap wordt ons totale immuun-, hormoon- en neurotransmittersysteem  ‘gereset’ en ‘gereviseerd’ , zodat onze vitale lichaams- en breinfuncties in balans blijven. Een goede nacht slaap maakt je daarnaast oplossingsgericht en creatief, ‘ergens een nachtje over slapen’ is dus niet zomaar uit de lucht gegrepen.

hoeveel slaap heb je nu nodig?

Minder dan 6 uur slaap van een goede kwaliteit (!) geeft al serieuze gezondheidsrisico’s die er niet om liegen: kanker, alzheimer, hartaandoeningen, overgewicht, diabetes en psychische aandoeningen. Daarnaast is niet bevordelijk voor je geheugen en je productiviteit gaat enorm achteruit (bekijk hier de voordelen van een goede slaap). Om aan de behoeften van je lichaam te voldoen heb je 7 tot 9 uur slaap van een goede kwaliteit (!) nodig. Vaak halen mensen het aantal uren in bed nog wel, maar laat de slaapkwaliteit vaak te wensen over. Daarnaast is het zo dat mensen met een slaaptekort, niet meer in staat zijn te zien dat ze een slaaptekort hebben, ze zijn al zo gewend aan alle bijkomende klachten dat het al normaal is geworden.

kun je slaap inhalen?

De misvatting heerst dat je slaap kunt inhalen, slaap kun je niet inhalen! Je kan de behoefte van je hersenen niet on-hold zetten tot een moment het jou uitkomt om aan die behoefte te voldoen. Zo werkt dat niet in het lichaam.

Dag-/nachtritme

De hormonen melatonine en cortisol bepalen hoofdzakelijk het dag- en nachtritme. De slaap doet haar intrede op het moment dat het hormoon melatonine wordt aangemaakt (schemer, als de lichten gedimt worden). ‘s Morgens wordt je wakker door een piek cortisol.

Kinderen hebben meer slaap nodig dan volwassenen en pubers hebben een ander slaapritme dan volwassenen en hebben ook meer slaap nodig. Dit verklaart een hoop en zou een heleboel frustratie bij ouders weg kunnen nemen. Het slaapritme van ouderen is naar voren geschoven ten opzicht van volwassenen, dat betekent dat ze eigenlijk eerder naar bed moeten gaan, ze zijn immer ook vroeg wakker.

Conclusie

Slaap je structureel niet goed dan heeft dit effect op je lichamelijke- en mentale gezondheid. Ga je te laat naar bed, dan mis je een deel van de belangrijke diepe slaap, wat effect heeft op je lichamelijke herstel, groei en je geheugen. Sta je te vroeg op dan mis je een deel van de net zo belangrijke droomslaap en krijg je problemen met de emotionele verwerking met psychische klachten tot gevolg. Dit geldt voor jong èn oud!

Slaaptekort staat het ontwikkelingsproces van een kind/puber in de weg. Een kinderbrein dat onvoldoende slaap krijg blijft altijd onaf. Een niet goed functionerend geheugen staat het leervermogen in de weg en een tekort aan lichamelijk herstel de groei en kan voor gedragsproblemen zorgen. Dus toch een beetje strenger als het om naar-bed-gaan gaat.

Bij House of Deepsleep verbeter je met natuurlijke tools je slaapkwaliteit!

De voordelen van een gezonde nachtrust

Het vebetert je gezondheid en voorkomt ziekte

Het verbetert je geheugen, leervermogen en concentratie

Het vermindert pijn en minder medicatie is nodig

Het zorgt voor onspanning en rust

Het maakt emotioneel stabieler, vermindert angst en depressie

Je wordt productiever op je werk, thuis of op school

Je wordt er creatiever en oplossingsgerichter van

Je krijgt er meer energie van

Het zorgt voor hormoonbalans en verhoogt de vruchtbaarheid en libido (m/v)

Het verbetert je intuïtie en observatievermogen

Bij house of deepsleep kun je op een natuurlijke en holistische manier werken aan je slaapkwaliteit en goede nachtrust.
_

House of Deepsleep is een plek waar je kunt werken aan je slaapprobleem of als je je slaapkwaliteit wilt optimaliseren om te profiteren van de vele voordelen van een gezonde slaap. Een persoonlijke aanpak vraagt om een fysieke plek waar je je veilig en thuis voelt èn een digitaal huis voor ondersteuning als je thuis bent.

Ik heb een methode ontwikkeld waarbij ik gebruik maak van verschillende bewezen technieken (lees meer) die voor jou de sleutel zijn voor een goede nachtrust en daarmee een antwoord op jouw fysieke e/o mentale gezondheidproblemen. Bekijk hier nog eens de voordelen die een gezonde slaap met zich meebrengt.

Liefs Jennet

BLIJF OP DE HOOGTE!

error: Content is protected !!