De herfst heeft haar intrede gedaan, de dagen worden korter en grauwer en daarmee laat de zon zich minder zien en wordt haar kracht minder. Misschien voel je het al in je lichaam, de vermoeidheid. Je komt moeilijker je bed uit en sommige mensen voelen zich somberder/negatiever dan normaal: de welbekende herfst/winterdepressie. 

 

De zon, vitamine D, speelt hierbij een belangrijke rol! Vitamine D is namelijk naast een vitamine ook een pro-hormoon, dit betekent dat vitamine D de grondstof is voor de zogenaamde steroïde hormoonfamilie o.a de bekende progesteron, oestrogeen, testosteron en cortisol. Vooral de vrouwen kunnen beamen dat een hormonaal disbalans je niet altijd even happy laat voelen.

De zon heb je nodig voor de natuurlijke aanmaak van vitamine D. Om vitamine D in de huid te kunnen produceren moet de zonkracht meer dan 3 zijn en moet je minimaal 15 minuten onbeschermd, zonder te verbranden(!), met +/- 60% ontblote huid in de zon. Interessant feitje: in Miami komt onverwacht veel vitamine D deficiëntie voor, ondanks het zonnige weer, dit komt omdat mensen gefocust zijn op het gebruik van zonnebrand en het vermijden van zon op de huid (1). In de herfst/winter is de zonkracht niet voldoende om vitamine D aan te maken.

Vitamine D heeft ook nog eens positieve invloed op de slaapkwaliteit (2). Als je kijkt naar de gezondheidsvoordelen van vitamine D en een gezonde nachtrust, vind je veel overeenkomsten en ondersteunen ze elkaar.

Vitamine D is een heel belangrijke vitamine waar veel mensen een tekort aan hebben. Bij stijgende leeftijd wordt de huid dunner en vermindert het vermogen om vitamine D in de huid aan te maken, dit geldt ook voor mensen met een donkere huidskleur of met veel huidbedekking.

Slechts zeer weinig voedingsmiddelen zijn een goede bron van vitamine D. Eigenlijk alleen vette vissoorten en de olie daaruit bevatten in vergelijking met ander voedsel relatief veel van het vitamine.

Kort samengevat:

  • Vitamine D maak je aan als je onbeschermde huid is blootgesteld aan de zon.
  • Vitamine D is erg belangrijk voor hormoonbalans, net als een goede nachtrust.
  • Vitamine D ter preventie van vermoeidheid en depressie, dat geldt tevens voor een goede nachtrust.
  • Vitamine D is belangrijk voor een goed functionerend immuunsysteem, net als een gezonde nachtrust.
  • Voldoende zon-/daglicht is een vereiste voor een goede nachtrust, het is namelijk een belangrijke grondstof voor de aanmaak van het slaaphormoon Melatonine. Glas in huizen en auto’s weerkaatst UV-B straling, zelfs in de zomer. 
  • Is er niet voldoende zon(kracht), dan is het raadzaam om te gaan suppleren.

Vitamine D kent nog véle andere gezondheidsvoordelen, maar in deze blog zoom ik specifiek in op de relatie vitamine D en slaap.

Wil je weten hoe jij in je vitamine D zit, je kunt het eenvoudig via je huisarts laten testen. Het is altijd belangrijk te weten waar je staat voordat je gaat suppleren. Eet je niet voldoende vette vis en wil je advies over een goed supplement stuur me dan een berichtje.

Liefs,
Jennet

error: Content is protected !!